1930

Zlatý štít

21. 09. – Liberec – l. závod o „Zlatý štít“

Hieronymus dobyl Zlatý štít.

Nejrychlejší čas Scheufler (Rudge), nejrychlejší kolo Gebert (BMW).

Když v sobotu večer lilo jako z konve, sýčkovali ti, kteří vidí v jezdcích na motocyklechnic menšího než zvýšení tempa a úsporu času ale nic většího než strůjce hluku: že snad do Pavlovic přichází nový druh smrti – pár jezdců se spíše ve vodě utopí, místo aby si srazilo vaz. To nepřišlo, ale také v tomto případě jinak včerejší zkažená sobota nepokazila úsilí motocyklového oddělení NBAC (Nord Böhmische Auto Club). Liberec mohl uspořádat druhé motocyklové okružní závody o Zlatý štít NBAC.

Krásný podzimní hleděl naopak na 5000 diváků na závodní dráze ve Starých Pavlovicích. Přátelé motocyklového sportu proudili do Pavlovic ve stovkách automobilů, na jedno i dvousedadlových motocyklech, „mit Pupperihutschen“ a autobusy v různých barvách a k této převládající části přirozeně také na povozech tažených koňmi a tísnili se zejména v zatáčkách 1041 metrů dlouhého oválu. Díky přípravám učiněným v neděli dopoledne, včerejší déšť nezpůsobil žádné škody a panovala vynikající nálada.

Přesně ve 14 hodin oznámil hlasatel z reproduktoru zahájení závodu jednotlivých tříd. Každý trval 10 kol a celý program, který trval přes dvě hodin se obešel díky promyšlené organizaci bez jakéhokoliv incidentu. Práce pořadatelského a bezpečnostního sboru pro Policii, hasičský sbor, lékařská služba, záchranný sbor a četní sportovní funkcionáři zajistili hladké provedení akce. Závod zůstal, kromě některých mírných pádů, bez nehody. Hlavní zájem se přirozeně, zaměřil na zahraniční „děla“, z nichž zejména na mezinárodně uznávaného jezdec Hironymuse (Norimberk) na stroji Speciál-JAP, kterému se také podařilo „Zlatý štít“ dobýt. Velký podíl na tomto úspěchu však měla lest v dostatečném časovém náskoku, pro malé kategorie. Liberecký Scheufler, který startoval na své Rudge, dosáhl nejlepšího času dne 7:13,9 (lepšího než jeho poslední rekord dráhy 7:15,8), nebyl již zcela schopen uspět. Vážný soupeř Hieronymuse, známý jezdez Arielu Seidl (Chrastava), který již byl silnou konkurencí Norimberčana v závodě o Zlatou přilbu v Pardubicích, kde přišel o svoji šanci vinou přetrženého řetězu, měl také včera smůlu a měl v závodě třídy ošklivý pád, ve kterém roztrhl palec. Hieronymus tak za sebou neměl žádného nebezpečného soupeře a mohl si ponechat časovou rezervu, čímž vzrosti časový náskok pro rozhodující závod. Pozoruhodné úspěchy měla také Značka BMW, Gebert (Mnichov) zajel nejrychlejší kolo dne (38,3 sek) a Schmidt (Liberec) dosáhl nejlepšího času motocyklů s postraním vozíkem. V nejsilnější kategorii (přes 500 ccm) vyhrál nepřekonatelný Scheufler, který již v jarních závodech předvedl své nesporné dovednosti. Dokonce ani Liška (Premier), jeden z nejosvědčenější domácích závodníků, nemohl překazit jeho vítězství; mnichovský Gebert byl druhý. V kategorii do 500 ccm zvítězil Seidl na Arielu, i když možná by jste tipovali jezdce Premieru Krause nebo Rzehaka z Prahy. Rzehak se strojem Rudge odstoupil z důvodu závady svíček. Překvapivě dobře se držel Aichinger, který na normálním sportovním motocyklu obsadil 3. místo. Ve třídě 350 ccm se stal vítězem Nerad na Calthorpe. Liebigův motocykl Triumph byl i přes jeho vynikající jízdu příliš pomalý. Böttig vypadl kvůli poruše motoru. V nejslabší třídě (do 250 ccm) měl pravděpodobně nejlepší vyhlídky Hieronymus, přestože Seidl mohl být velmi nebezpečný. Nicméně měl druhý pád, a tak nikdo víc již spolehlivému Norimberčanovi vítězství nevzal. V rozhodujícím handicapovém závodě o „Zlatý štít“ startovali ze třídy do 250 ccm Hieronymus, Nohejl a Ringel, ze třídy do 350 ccm Nerad a Liebig, ze třídy do 500 ccm Seidl, Kraus a Aichinger a ze třídy přes 500 ccm Scheufler a Gebert. Počítači časů stanovili handicapy jak je uvedeno níže. Mezi třídou 350 ccm a 500 ccm byl časový rozdíl 18,6 sekundy, mezi třídou 250 ccm a 350 ccm pak 143 sekundy. Aritmetický průměrem z toho je pak výsledek 164 sekundy, tj. Vzhledem k tomu nemůže být mezi jednotlivými kategoriemi žádný časový handicap větší než 16,4 sekundy. Protože třída přes 500 ccm jela o 1,5 sekundy pomaleji než třída do 500 ccm, musely tyto kategorie v hlavním závodě startovat ve stejném čase. Na základě tohoto výpočtu následovali jezdci třídy do 350 ccm za 164 sekundy do „menší“ třídě (do 250 ccm) a jezdci ve třídě do 500 ccm a přes 500 ccm po uplynutí celkem 30,7 sekundy. Jedno kolo (1041 metrů) objedou jezdci zhruba za 42 sekund, takže podle toho musely nejsilnější stroje dohánět náskok více než tři čtvrtiny kola. Vzhledem k poměrně malé dráze byl časový odstup pro nejslabší stroje poněkud velmi štědrý, takže to bylo téměř hotové, dohonit v deseti kolech téměř jedno kolo. V tomto případě nebyl také Hieronymus mužem, který by si nechal tak snadno vzít vítězství a také vyhrál „Zlatý štít“ a vše korunoval, když ověnčený objel čestné kolo. Nicméně překvapivý výkon v handicapu nabídl Scheufler, který jako poslední startující, poté co v průběhu všech deseti kol dohnal všechny jezdce s výjimkou vítěze Hieronymus, a kde zajel nejrychlejší čas dne, skončil v celkovém výsledku na druhém místě. Závod motocyklů s postranním vozíkem byl poměrně slabě obsazen. Nejlepšího času zde dosáhl, jak již bylo zmíněno, liberecký inženýr Schmidt. Pražský Frankl, přihlášený se dvěma motocykly Sunbeam a BMW, nemohl startovat, protože v pátečním tréninku havaroval a utrpěl závažné zranění v obličeji.

V neděli večer se konalo u „Goldene Löwen“ předávání cen, kde předseda divize motocyklů, Altman, vřele přivítal víceprezidenta klubu Bognera a obchodního komorního radu Lorenze, závodníky, představitelé klubů a tisku. Víceprezident Bogner poděkoval jménem NBAC za uvítání a jménem nepřítomného presidenta klubu Blaschka všechny přítomné přivítal a poděkoval za representaci, poté byly oznámeny výsledky a rozdány ceny. Se slovy díků všem spolupracovníkům z divize vystoupil předseda Altmann a malá oslava důstojně uzavřela proběhlou brilantní sportovní akci. Níže podrobněji. Výsledky: Motocykly: Do 250 ccm: 1. Hans Hieronymus (Norimberk) Jap – 7:51,1:2. Anton Nohejl (Praha) DKW-7:54,1; 3. Rudolf Ringel (Varnsdorf) Ariel – 7:54,4. Do 350 CCm: 1. Ladislav Nerad (Praha) Calthorpe – 7:36,8; 2. Franz Liebig (Liberec) Triumph – 7:455. DO 500 CCm: 1. Otto Seidl (Chrastava) Ariel – 7:18,2; 2. Alois Kraus (Cheb) Premier – 7:23,4; 3. Karl Aichinger (Liberec) Premier – 7:28,9; 4. Josef Arit (Liberec) Coventry – 7:38,5; 5. Hans Hauser (Vratislavice nad Nisou) Imperia – 7:454 Přes 500 CCm: 1. Otto Scheufler (Liberec) Rudge – 7:19,7; 2. Fritz Gebert (Mnichov) BMW – 7:30,7 3. Václav Liška (Cheb) Premier – 7:31,2; 4. Theodor Appelt (Liberec) Ariel-7:44,1. Motocykly s postraním vozíkem: Do 600 ccm: 1. Alfred Böhm (Mnichov) Schüttoff — 10:21,3;

Spira (Vídeň) D-Rad vyloučen. Přes 600 ccm. 1. W. Schmidt (Liberec) BMW – 8:49,2; 2. Robert Peuler (Liberec) Indian – 10:04,1.

Finálová jízda: 1. Hans Hieronymus (JAP) 7:29,4; 2. Otto Scheufer (Rudge) 7:13,9 – nejlepší čas dne: 3. Ladislav Nerad (Calthorpe) 7:373; 4. Anton Nohejl (DKW)8.02,2; 5. Fritz Gebert (BMW) 7:34,9 – nejrychlejší kolo (38,3 s); 6. Alois Kraus (Premier) 7:35,2; 7. Otto Seidl (Ariel) 7:37,4; 8. Rudolf Ringler (Ariel) 8:11,3;9. Karl Aichinger (Premier) 7:48,8.

Reichenberger Zeitung 22. 9. 1930